پدر، مادردرباره سیگار چه می دانید؟

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قسمت اول

 

پدرها و مادرها می توانند بیشترین تاثیر را بر زندگی فرزندانشان داشته باشند. چرا از این قدرت خود استفاده نمی کنید و به فرزندانتان درباره آثار مخرب سیگار نمی گویید؟ شاید با خودتان بگویید این طور هم نیست و بچه های امروز دیگر مثل گذشته به حرف والدینشان اهمیت نمی دهند.شما اشتباه می کنید چون روانشناسان می گویند ممکن است در ظاهر بچه ها به حرف ها و سخنرانی های بزرگتر ها علاقه نشان ندهند اما کاملا می شنوند که آنها چه می گویند و بر خلاف آن چه نشان می دهند؛ در درون از آنچه منع شده اند می ترسند حتی زمانی که خود پدر و یا مادر شده اند و فرزندی دارند.

پس بدون تردید و اتلاف وقت شروع کنید به صحبت کردن درباره خطرات و بیماری هایی که سیگار می تواند در بدن هر انسانی ایجاد کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين،‌ این صحبت ها را در مراحل مختلف و به بهانه های مختلف تکرار کنید حتی بهتر است زمانی که فرزندانتان در جمعی حضور دارند شما درباره این  اطلاعات با کسی صحبت کنید تا غیر مستقیم آن ها را وادار به شنیدنشان کنید.

اما برای رسیدن به این هدف باید خود را مسلح کنید به اطلاعات درست و اصولی ! آیا این اطلاعات را دارید؟ اصلا درباره سیگار چه می دانید که بخواهید به بچه ها انتقال بدهید جز اینکه باعث سرطان می شود و زرد شدن دندان ها و تنگی نفس؟ اگر فرزندتان پرسید این "قاتل بالفطره" از چه ساخته می شود چه جوابی دارید؟ ما به شما کمک می کنیم تا این اطلاعات را بدست بیاورید.

تحقیقی در آمریکا نشان داده نزدیک به یک چهارم دانش آموزان مقطع راهنمایی سیگار        می کشند و هشت درصد دیگر هم که سیگاری نیستند تنباکو در شکل های دیگر مثل پیپ را تجربه کرده اند.

  با اینکه برای همه اثرات مخرب سیگار ثابت شده اما این نکته تا حدی در پرده ای از فراموشی باقی مانده که "کشیدن سیگار هرچه زودتر آغاز شود می تواند اثرات بسیار مخرب تری را به همراه داشته باشد". برای مثال :

 +کسانی که قبل از 21 سالگی سیگاری می شوند ؛سخت تر از دیگران می توانند سیگار را ترک کنند.

+30 درصد از سیگاری هایی که از سن نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کرده اند در آینده  سیگار را ترک نمی کنند و عمر کوتاه تری نسبت به دیگر سیگاری ها خواهند داشت.همچنین آنها زودتر از دیگران با عوارض کشیدن سیگار روبرو می شوند.

+سیگاری های جوان درجه ریسک پذیری بیشتری برای رو آوردن به مصرف اعتیادی مواد و الکل دارند.

+ سیگاری های جوان همچنین ریسک بالایی برای مبتلا شدن به حمله های عصبی و  اضطراب های بیمار گونه دارند.

در این میان نقش والدین و دیگر بزرگسالانی که با این کودکان در ارتباط هستند بسیار پررنگ است.آنها می توانند با تذکر درباره عوارض سیگار تا حد بسیار زیادی نوجوانان را از خطرات این پدیده آگاه کنند.آنها همچنین با دوری از سیگار و ترک سیگار می توانند نمونه قابل احترامی برای فرزندان خود باشند.

آنچه در ادامه می آید نگاهی به این مقوله – نوجوان ها و سیگار- از دریچه های مختلف است برای داشتن زندگی عاری از خطرهایی که احتمال کنترل شان تا حد بسیار زیادی وجود دارد.

 

سیگار چیست و چرا خطرناک است؟

زمانی که یک سیگار روشن می شود و مواد داخل آن می سوزد ترکیبی سمی- شیمیایی و خطرناک تولید می شود. در دود سیگار بیش از 4000 ترکیب شیمیایی وجود دارد که از این میان بیش از 40 ترکیب به عنوان ترکیبات سرطان زا شناخته شده اند.

گذشته از این هر سیگاری با هر پکی که به سیگار می زند حجم زیادی از ترکیب های تهوع آور را وارد ریه های خود می کند. اما چه چیزهایی؟

قیر: بله تعجب نکنید همان قیری که با آن کف خیابان ها و اتوبان ها را می پوشانند. پس فکر می کنید چرا پس از مدتی دندان های افراد سیگاری جرم می گیرد و زرد می شود؟

هیدروژن سایناد: این ترکیب شیمیایی برای از بین بردن موش ها استفاده می شود و همچنین زمانی توسط سازمان های جنایی برای کشتن افراد استفاده می شده است.ترکیبی که سیگاری ها با هرپک خود آن را با خیال راحت به ریه های خود فرو می برند.

بنزین: این یک مورد هم که نیازی به معرفی ندارد درترکیبات سیگار وجود دارد.

استون: یا همان لاک پاک کن که باز هم جزء ترکیبات سیگار است.

فرمالدئید: اسمش شاید نا آشنا باشد اما کاربردش نا آشنا نیست چرا که برای نگهداری از بدن مرده ها به کار می آید و همچنین کاربرد دیگرش این است که برای از بین بردن قارچ سمی استفاده می شود.

آمونیاک: ماده ای که ما برای تمیز کردن خانه های مان از آن استفاده می کنیم.

کربن مونوکساید: ماده ای بد بو که در دو جا وجود دارد؛ اگزوز ماشین و ریه ی فرد سیگاری.

و البته "نیکوتین" ماده مخدری که به سیگاری ها لحظه ای آرامش می دهد با این شرط که عمری به دنبالش بدوند؛ چون آنها را معتاد خودش می کند.

 

درباره سیگار بیشتر اطلاعات بدهید

اما مضرات سیگار تنها به این موارد ختم نمی شود. سیگار تنها فرد سیگاری را نشانه نمی رود و اطرافیان او را هم هدف می گیرد. دادن این اطلاعات هم به بچه ها کار مفیدی است چرا که اگر احساس مسولیت داشته باشند با دانستن این نکته ها احتمال سیگاری شدن شان بسیار کمرنگ تر می شود.

+ دود سیگار سالانه 3000 غیرسیگاری را به سرطان ریه مبتلا می کند.

+ دود سیگار حدود 30 بار ریسک سرطان را در افراد بالاتر می برد.

+دود سیگار باعث سرفه؛ بروز سرماخوردگی؛گوش درد؛ عطسه و تنگی نفس می شود.

+آلودگی دود سیگار در یک رستوران شلوغ می تواند 6 برابر دود ماشین ها در یک اتوبان شلوغ باشد.

+ سمی که توسط دود سیگار تولید می شود شبیه سمی است که در اطراف زباله های گندیده ایجاد می شود.

+کسانی که از نوجوانی سیگار می کشند بیشتر از دیگران دچار بیماری می شوند.

+کسانی که از نوجوانی سیگار می کشند ریه های کوچکتر و قلب های ضعیف تری نسبت به بقیه دارند و برای همین است که زود دچار نفس تنگی می شوند و نمی توانند زیاد فعالیت بدنی داشته باشند.

+ کسانی که از نوجوانی سیگار می کشند با گذشت زمان احتیاج بیشتری نسبت به سیگار پیدا می کنند و اعتیادشان به سیگار شدیدتر و ترکشان بارها سخت تر است.

+ کسانی که از نوجوانی سیگار می کشند بیشتر از دیگران در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند.

 

 

چرا نوجوانان سیگار می کشند؟

قبل از هر اقدامی باید بدانیم دلایل  نوجوانان برای روی آوردن به سیگار چیست؟ چرا که اگر می خواهیم چون باغبانی مسوول علف هرزی را از باغچه بیرون بکشیم باید ریشه های آن را پیدا کنیم. سیگاری شدن نوجوانان هم دلایل شخصی مربوط به خود نوجوانان را دارد و هم دلایل غیر شخصی را که از محیط بیرون به آنها وارد می شود و آنها را در چنین شرایطی قرار می دهد. اما آنچه که باعث می شود تا با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کنیم این حقیقت تلخ و اثبات شده است که از هر 10 نفر سیگاری که از سن نوجوانی رو به کشیدن سیگار می آورند تنها 4 نفرشان موفق به ترک سیگار در بزرگسالی می شوند. نباید فراموش کرد که این روزها سیگار کشیدن تبدیل به یک معضل عادی شده که هر روز آمار وحشتناکی از آن منتشر می شود اما همین آمار زیر غبار روزمرگی و تکرار مخفی می شوند.

به طور مثال مرکز کنترل بیماری های آمریکا CDC  اعلام کرده از سال 1990 تا به امروز میانگین سن سیگاری ها مدام کاهش داشته است و این اتفاق در حالی رخ می دهد که باز از سوی این مرکز تحقیقی اعلام شده از هر 3 نفر سیگاری یک نفر به دلایل مرتبط با عوارض سیگار جان سپرده است.

اگر از دنیای آمارها دور شویم و سرکی بکشیم به دنیای نوجوانان؛ می بینیم تصورات غلطی در رابطه با سیگاری شدن در بین آنها وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهد که تعداد بسیار کمی از نوجوانانی که به صورت تفننی سیگار می کشند این تصویر را از آینده خود دارند که روزی سیگاری خواهند شد تا جایی که تنها 3 نفر از 100دانش آموزی که سیگار می کشیدند گفته اند "شاید در آینده سیگاری شوند" این در حالی است که بدبختانه تحقیقات نشان داده 60 نفر از 100 نفری که از سن نوجوانی به سمت سیگار رفته اند طی 7 تا 9 سال آینده تبدیل به یک فرد کاملا معتاد به سیگار شده اند. اما اصلی ترین دلایلی که تحقیقات برای رخ دادن این معضل نشان داده؛ عبارت بوده اند از:

+ فشار همسالان: این یکی از اصلی ترین دلایل روی آوردن نوجوانان به سیگار است. خیلی ساده است"آنها این کار را انجام می دهند چون دوست شان این کار را انجام می دهد. آنها اولین سیگار را از دوست شان می گیرند و اولین تجربه کشیدن سیگار را در میان دوستان شان تجربه می کنند .

+تاثیر رسانه ها: با اینکه نشان دادن صحنه کشیدن سیگار درفیلم ها بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده  اما هنوز هم تجسم این صحنه حتی در غالب نقش های منفی برای نوجوانان بسیار اغواکننده است. نوجوانان محو تصویرها می شوند و این اتفاق نه تنها در فیلم ها که در موزیک ویدیوها بارها بیشتر و پرتاثیرتر خود را به نمایش می گذارد. باورنکردنی است اما هنوز سیگارکشیدن در فیلم ها  سمبل یک زندگی سطح بالا و آدم هایی است که گرفتاری های غیر معمول تر دارند.

+کاهش وزن: برای بعضی از نوجوان ها سیگار کشیدن به معنای کاهش وزن است. هرچند این کاهش وزن بسیار اندک باشد اما آنها ترجیح می دهند تا با کشیدن سیگار ذهن شان را از غذاها دور کنند و به تصویری از خودشان برسند که این روزها مد شده است. این هم یکی دیگر از دلایل رو آوردن به سیگار است که البته در بین دختران شایع تر است.

+تصور دور بودن خطر: برای خیلی از جوان ها و حتی والدین سیگار کشیدن نوجوانان آن قدر ها هم مسئله مهمی نیست چون در ذهن آنها این کار بیشتر جنبه شوخی و خوش گذرانی دارد به زودی کنار گذاشته می شود. این موضوع البته در ذهن خود نوجوان بسیار پر رنگ تر است تا والدین؛ چرا که او خودش را بسیار قوی تر از آن می داند که روزی "سیگار" جزء لاینفک زندگی اش شود. او خطرات سیگار و بیماری هایی که می تواند برای او ایجاد کند بسیار دور از خودش می بیند. حتی برای خود نوجوان تصور اینکه تبدیل به یک فرد سیگاری در جوانی و باقی عمر شود دردناک است اما متاسفانه این اتفاقی است که می افتد. نوجوان مدام به خودش قول می دهد که این بار آخر است اما سال ها می گذرد و نوبت به این بار آخر نمی رسد.

+والدین سیگاری: آمار نشان داده تعداد زیادی از نوجوانان سیگاری والدین سیگاری داشته اند. این امر خیلی غیرعادی هم نیست چرا که میل به شباهت داشتن به والدین و بزرگترها در بین نوجوانان همیشه وجود داشته است. بسیاری از نوجوانان دست به انتخاب سیگار می زنند چرا که می خواهند حس و حال والدین و بزرگترها را تجربه کنند. در میان این بچه ها کسانی که تجربه خرید سیگار برای بزرگترهایشان را دارند هم باز میزان ریسک بیشتری برای اعتیاد به سیگار پیدا می کنند. چرا که به راحتی و بدون هیچ دردسری برای خودشان از همان مغازه ای سیگار تهیه می کنند که برای والدین شان.

+تبلیغات ناخوانده: تبلیغات بدون اجازه از شما وارد ذهن و زندگی فرزندانتان می شوند. از مدل لباسی که سیگار گوشه لبش گذاشته گرفته تا سوپر مارکتی که ویترینی زیبا برای سیگارهای اش چیده است.این مورد را در آخر آوردیم تا بدانید گاه نوجوان ما قربانی سودجویانی می شود که از همه  طرف او را و کنجکاوی اش را احاطه کرده اند.

ادامه دارد....

 


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 ] [ 14:13 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب