چگونه فرزنداني شاد داشته باشيد

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





كارشناسان معتقدند كودكان فطرتي پاك دارند و در صورتي كه اين لوح پاك مخدوش نشود ، در بزرگسالي افرادي خوشحال و موفق خواهند بود. بيشتر افرادي كه شاد و موفق هستند نيز مشخصات مشتركي دارند كه مي‌توان با توجه به آنها كودكان خود را به نحوي تربيت كنيم كه در آينده افرادي سالم و شاداب و در كارها و مراحل زندگي موفق باشند.
مطلب زير شما والدين عزيز را با اين موارد آشنا مي‌كند:

اعتماد

اعتماد منطقي به ديگران مي‌تواند زمينه‌ساز موفقيت‌هاي آينده فرزندتان باشد. شايد جالب باشد كه بدانيد ۶ ماه اول زندگي فرزندتان نقش قابل ملاحظه‌اي در اين ميان دارد.

در اين دوران توجه زياد به كودك به هيچ وجه او را لوس نمي‌كند. بلكه شما با توجه به نيازهاي او احساس امنيت و اطمينان خاطر را در وي ايجاد مي‌كنيد.

همچنان كه كودك رشد مي‌كند شما كمي‌ خود را عقب مي‌كشيد و اجازه مي‌دهيد تا بداند بدون حضور دائم شما به منظور تامين سريع نيازهايش نيز مي‌تواند زندگي كند.

گفتار و رفتار شما به فرزندتان مي‌آموزد كه آيا مي‌توان به ديگران اعتماد كرد يا نه. پس سعي كنيد به گونه‌اي رفتار كنيد كه وقتي حس استقلال او تقويت مي‌شود، بتواند ارتباط پايدار و سازنده‌اي مبتني بر عقل و منطق با افراد برقرار كند.

عجولانه واكنش نشان ندهيد

گاهي اوقات سعي كنيد قبل از بروز هر واكنشي تا ۱۰ بشماريد. كمي آرام شويد و سپس در مورد رفتارتان تصميم بگيريد.

بايد به فرزندتان نشان دهيد كه آرام هستيد و عكس‌العمل‌هاي حساب نشده و عجولانه نداريد. زيرا كودكتان رفتار شما را الگو قرار مي‌دهد.

كودكان به طور فطري خودمحور هستند يعني درخصوص افكار خود و ديگران قبل از ديگران فكر مي‌كنند و اهميت مي‌دهند.

به همين سبب پيش از ۳ سالگي براي كودكان واقعا سخت است كه همدردي كنند. با اين حال شما مي‌توانيد با رفتار و واكنش بموقع و با محبت خود به آنها نشان دهيد كه احساسشان را مي‌فهميد و برايتان مهم است.

چنانچه مي‌بينيد انگشت فرزندتان زخم شده به جاي اين‌كه به او بگوييد چيز مهمي‌ نيست، بهتر است به وي بگوييد مي‌دانيد زخم شدن دست دردناك است و احتمالا سوزش هم دارد.

پس بهتر است مراقب دست خود و ديگران باشد زيرا آسيب زدن به ديگران هم بشدت دردناك است.

تعهد ، كليد زندگي موفق است

يكي از كليدهاي زندگي موفق اجتماعي پايبندي به عهدها و تعهدات بسته شده است.

بنابراين بهتر است از سنين خيلي پايين به فرزندتان مسووليت دهيد. براي مثال از او بخواهيد لباس‌هاي كثيفش را در ماشين لباسشويي بريزد يا اين‌كه ليوان آبش را از اتاق به آشپزخانه بياورد تا برايش بشوييد.

هرگز تصور نكنيد با ندادن مسووليت به فرزندان برايشان دلسوزي كرده و به آنها محبت مي‌كنيد. شما با اين كار زندگي‌ آينده را برايشان سخت و غيرقابل تحمل مي‌سازيد.

وقتي فرزندتان به سن دبستان رسيد، مي‌توانيد از او بخواهيد روي ميز را با دستمال تميز كند.

مسووليت‌هاي محوله را در هر سني مطابق با توانايي‌هاي فرزندتان در همان سن هماهنگ سازيد.

در ضمن اگر مسووليتي را به وي محول مي‌كنيد، خودتان آن كار را انجام ندهيد تا او در قبال مسووليت خود احساس تعهد كند.

اعتماد به‌نفس بسيار مهم است

اعتماد به‌نفس از جمله مواردي است كه شما نقش قابل ملاحظه‌اي در شكل‌گيري آن در فرزندتان داريد و نتايج تقويت يا تضعيف اين اعتماد به‌نفس نيز در تمام مراحل زندگي آينده او انعكاس مي‌يابد.

زماني كه به كودكتان مهارت‌هاي گوناگون را مي‌آموزيد تا بتواند مستقل باشد، احساس اعتماد به‌نفس در او تقويت مي‌شود.

اما اگر مرتب در پي اين باشيد كه همه جا با شما باشد و همه كارهايش را در حضور شما انجام دهد، احساس اعتماد به‌نفس وي را تضعيف مي‌كنيد و اين صدمه تا بزرگسالي و در زندگي شغلي و خانوادگي‌اش خود را نشان مي‌دهد.

به او بياموزيد صبور باشد و با احساس مسووليت و اعتماد به‌نفس مسائلش را حل كند.

كودكاني كه بهتر مي‌توانند مسائل خود را حل كنند در آينده از اعتماد به‌نفس بيشتري برخوردارند و احساس رضايت و استقلال بيشتري مي‌كنند.

پايه‌ريزي احساس اعتماد و امنيت، صبر، همدلي، مسووليت‌پذيري و اعتماد به‌نفس در زندگي كودك شما دقيقا همان چيزي است كه سعادت و موفقيت آينده او را شكل مي‌دهد.

فقط به ياد داشته باشيد رفتار و حركات شما بيشتر از گفتارتان به آنها الگو مي‌دهد. توجه داشته باشيد سرگرمي‌، بازي و شادي كودك شما نيز به اندازه آموزش برايش اهميت دارد و مي‌تواند در بازي و تعامل با افراد ديگر درس‌هاي ارزنده‌اي را بياموزد كه تاثيري چندين برابر در پيشرفت‌هاي فردي و خانوادگي وي داشته باشد.

در ضمن در ارتباط با ديگران نحوه ارتباط موثر و اعتماد و احترام را مي‌آموزد. پس هرگز نخواهيد تمام وقت را در كنار شما باشد.

مترجم : سحر كمالي‌نفر
منبع: child magazine


چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 5 مهر 1390 ] [ 8:28 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب